Thursday 8 February 2018

Sayur Maman

Image result for sayur maman



Pokok Maman atau nama sainsnya Cleome gynandra adalah sejenis sayur.Terdapat beberapa jenis pokok maman, diantaranya maman berbunga ungu dan maman berbunga kuning.

Image result for sayur maman

Maman boleh dibuat sup atau dibuat sayur. Maman dikatakan sangat pahit rasanya, dan bagi menghilang rasa pahit daunnya, proses penjerukkan boleh dilaku.Daun maman ini diproses dijadikan sos atau bahan pencecah. Juga, daun maman boleh dilakukan sebagai acar (melalui proses penjerukkan dengan campuran garam).

Khasiat perubatan :
  • Daun dan biji maman, digosok pada kulit secara terus, boleh menyebabkan berlakunya kulit melecur dan radang.

  • Biji maman (guna sedikit saja), jika ditumbuk lumat dan kemudiannya ditelan, dapat mengeluarkan angin. Penggunaan berlebihan, boleh mengakibatkan angin dalam perut. Sekiranya, ia direbus, air rebusan biji ini boleh dijadikan ubatan luaran bagi merawat buasir dan reumatisme. Air rebusan tersebut, boleh diminum bagi merawat gonorea dan cirit-birit (berlendir atau berdarah). Ekstrak biji pokok maman boleh dijadikan racun serangga.

  • Daun maman yang dihancur dan disapu atau digosok, diletakkan pada bahagian belakang pinggang boleh menghilangkan rasa sakitnya. Selain itu, ia boleh digosok pada kulit yang gatal-gatal, pada reumatisme dan pada kepala (bagi menghilang sakit kepala). Sekiranya daun ini direbus, ia boleh diminum bagi melawaskan penghadaman, bagi melicinkan kahak, dan juga penawar bagi penyakit hati dan hempedu.

  • Akar pokok maman dapat membangkitkan dan memelihara kulit yang kekurangan vitamin C. Bagi mendapatkan penawarnya ini, akar pokok maman perlu direbus dan dijadikan minuman.
Resepi :

RENDANG MAMAN
Image result for sayur maman
Bahan-bahan:

1kg daging/1ekor ayam kampung/itik/10 ekor puyuh/
2kg sayur maman
2 kg santan/6 biji kelapa(perlu banyak santan)
Cili api rm1.50/ikut suka pedas
8/10 keping asam keping
2buku kunyit hidup/agak2
garam secukup rasa.

Cara memasaknya:

1.Siang daun maman,basuh dan tus terlebih awal
supaya daun maman tidak terlalu basah,

2.Bersihkan daging dan masukkan ke dalam kuali.

3.Kunyit dan cili api dikisar dan campurkan
ke dalam daging tadi.

4.Kecutkan daging bersama air cili tadi sehingga agak kering,baru masukkan santan.(Kalau kelapa parut,perah lah terlebih dahulu,ambil santan pekat-pekat).Kalau bahan daging tadi agak keras masukkan dulu santan cair.Kalau tiada santan cair,masukkan air cili kisar tadi lebih2.

5.Kacau bahan daging & air cili itu supaya rata.Masukkan garam.Kalau puyuh,dagingnya lembut,eloklah dikeluarkan dulu dan biarkan santan itu mendidih sampai pekat.

6.Setelah pekat masukkan asam keping.Nampak santan tersebut sudah terbit minyak dan pekat baru masukkan daun maman tadi.

7.Jangan dikacau terlalu kuat,kerana dikhuatiri keluar air pahitnya.Buat perlahan2 supaya daunnya semua layu dan tenggelam.

8.Setelah semuanya layu,barulah dikacau rata-rata dan rasa garamnya.

9.Biarkan ramuan tersebut pekat semula dan terbit minyak,barulah boleh diangkat untuk dihidangkan.

*hidangan: 7 orang makan


JERUK MAMAN




Jeruk Maman (saya guna maman liar berbunga ungu)
 Dihidangkan sebagai pembuka selera sebagai hidangan tambahan, atau pengganti sayur-sayuran. Sedap dimakan dengan ikan bakar dan nasi panas. Selain maman, bunga pokok dala yang pahit juga boleh dijadikan jeruk seperti ini.

Cara

Pokok maman/bunga dala secukupnya, diambil daunnya sahaja.
Segenggam beras + Air secukupnya untuk merebus dijadikan air didih nasi (saya guna nasi impit yang dipotong kiub kecil)
Beberapa biji cili padi
Garam secukup rasa

Cara menyediakannya
Bersihkan maman dan jemur sebentar di bawah panas matahari hingga layu. Cuci dan toskan. Masukkan ke dalam botol bersama-sama dengan cili padi. Masukkan air didih nasi yang masih suam ke dalam botol yang berisi daun maman dan campurkan garam secukup rasa. Tutup botol tadi dan simpan selama 3 hari. Selepas 3 hari barulah boleh dimakan. Ketika menghidang, patah2kan cili padi ke dalam kuah jeruk maman dan hidangkan dengan dengan nasi panas2 dan juga ikan bakar tawar.


Nota :
kuah jeruk maman kekal jernih untuk mengekalkan keenakan rasanya. Sekiranya kuahnya bertukar menjadi keruh, menandakan kuahnya kurang garam dan tidak tahan disimpan lama.


3 comments:

  1. Saya suka seklai artikelnya, coba kalian lihat ini juga ya Cara Budidaya Sayur Organik

    ReplyDelete
  2. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Sayur Maman

Pokok Maman atau nama sainsnya Cleome gynandra adalah sejenis sayur. Terdapat beberapa jenis pokok maman, diantaranya maman berbun...